Het belangrijkste arbeidsmarkt nieuws uit de gezondheidszorg

Bruins berust in beperkte openbaarmaking tuchtmaatregel

26-04-2018 - Minister Bruno Bruins (Medische Zorg) legt zich erbij neer dat de Tweede Kamer per amendement heeft afgedwongen dat er niet meer verplicht hoeft te worden gepubliceerd over opgelegde lichte tuchtmaatregelen. Wanneer het gewijzigde publicatieregime ingaat, hangt af van het moment waarop de Eerste Kamer met het wetsvoorstel instemt.

CDA en GroenLinks kregen deze week een Kamermeerderheid achter een amendement dat ertoe strekt dat publicatie van tuchtmaatregelen niet langer verplicht is bij opgelegde berispingen en geldboetes. Tuchtcolleges mogen bij dergelijke maatregelen zelf beslissen of publicatie proportioneel is. Aan zwaardere maatregelen als schorsing of doorhaling tornden CDA en GL niet, daar blijft de publicatieplicht voor in stand. Deze aanpassing geldt niet met terugwerkende kracht; eerder openbaar gemaakte maatregelen van deze categorie blijven dus openbaar.

Bruins toonde zich niet blij met dat amendement. Hij had vorige week in een debat stellig aangegeven dat er wat hem betreft niks verandert aan het verplicht publiceren. In een schriftelijke toelichting aan de Kamer, waarin hij het amendement ontraadde, gaf hij aan dat hij ‘openheid en transparantie over tuchtrechtelijke maatregelen van groot belang’ acht. Het publiceren ‘geeft patiënten, collega’s en werkgevers beter zicht op fouten en misstanden in de zorg’, aldus Bruins. En hij noemde het ‘van belang dat patiënten altijd kennis kunnen nemen van het laakbare gedrag van zorgverleners’. Hij vond het ‘niet passen’ als er voor de ene maatregel een wettelijke publicatieplicht bestaat, en voor een andere maatregel het oordeel over openbaren aan de tuchtrechter is.

Een aangenomen amendement wordt automatisch onderdeel van het wetsvoorstel waar het bij hoort, in dit geval een voorstel om de Wet BIG te moderniseren wat betreft tuchtrecht. Dat wetsvoorstel werd dinsdag met algemene stemmen aangenomen in de Kamer. Een minister die zich niet kan vinden in een amendement, heeft echter nog twee ingrijpende mogelijkheden om het niet tot uitvoering te laten komen. Hij kan besluiten het volledige, dus per amendement gewijzigde wetsvoorstel in te trekken. Of de regering kan helemaal aan het eind van het parlementaire traject, als zowel Tweede als Eerste Kamer het wetsvoorstel heeft goedgekeurd, besluiten het voorstel alsnog niet te bekrachtigen.

Maar dat is niet de bedoeling, laat Bruins’ woordvoerder weten. De modernisering van de Wet BIG, waar het wetsvoorstel om draait, is voor de minister te belangrijk om het op het onderdeel van publicatie te laten sneuvelen. Hij zal het geamendeerde voorstel daarom binnenkort naar de Eerste Kamer sturen. Een streefdatum om de nieuwe wet van kracht te laten worden, noemt Bruins niet. Het moment van inwerkingtreding hangt dus af van de vaart waarmee de gewijzigde Wet BIG door de Eerste Kamer wordt behandeld.

Via amendement en moties werd door de Tweede Kamer ook geregeld dat er voortaan in begrijpelijk Nederlands een betere toelichting komt bij alle gepubliceerde maatregelen, om patiënten beter inzicht te geven in de context waarom een maatregel is opgelegd. Dat was iets waar Bruins zelf wel voor open stond.

Meer actueel

Aanmelden vacature-alert covid-19

Vacature alerts

Meer vacatures in de zorg bekijken?

Direct de laatste relevante vacatures in uw mailbox ontvangen?

Vacature alerts